كانال/لوله اسپیرال VS كانال هاي چهارگوش مستطیلی: چه زمانی و چرا باید برای کاربردهای HVAC از كانال/لوله اسپیرال استفاده کنید؟

كانال/لوله اسپیرال یا چهارگوش مستطیلی : کدام گزینه برای سیستم HVAC شما مناسب است؟كانال/لوله اسپیرال و كانال چهارگوش مستطیلی هر دو گزینه های محبوبی برای سیستم های HVAC هستند، اما مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این دو گزینه می پردازیم و به شما کمک می کنیم تا گزینه مناسب برای پروژه هاي كانال كشي سیستم هاي HVAC خود را انتخاب کنید.

مزایای كانال/لوله اسپیرال

  • نشتي کمتر: كانال/لوله اسپیرال به دلیل ساختار مارپیچی خود، مي توان در طول هاي بزرگتر توليد كرد كه به طور طبیعی فلنج هاي کمتری نسبت به كانال چهارگوش مستطیلی دارد. در نتیجه، كانال/لوله اسپیرال نشت کمتری دارد و می تواند هوای تازه و مطبوع را به طور کارآمدتری به سراسر ساختمان منتقل کند.
  • فشار کمتر: كانال چهارگوش مستطیلی به دلیل گوشه های 90درجه و تیز خود، باعث ایجاد اغتشاش در جريان هوا و افت فشار بیشتری در جریان هوا می شود. این افت فشار منجر به کاهش کارایی سیستم HVAC می شود. كانال/لوله اسپیرال به دلیل ساختار مارپیچی خود، افت فشار کمتری ایجاد می کند و در نتیجه، سیستم HVAC شما کارآمدتر خواهد بود.
  • وزن سبک: كانال/لوله های اسپیرال به دلیل ساختار مارپیچی و درزهاي اسپيرال مارپيچي كه دور محيط خارجي خود دارند استحكام بالاتري نسبت به لوله هاي گرد با درز مستقيم دارند كه اين امر منجر به انتخاب ورق نازك تر با توجه به استاندارد هاي بين الملي و داخلي ميشود كه با توليد كانال اسپيرال با ضخامت پايين تر طبق استاندارد  منجربه كاهش وزن مي شوند. این باعث می شود که آنها برای حمل و نقل و نصب آسان تر باشند.
  • سروصدای کمتر: كانال چهارگوش مستطیلی به دلیل لرزش، می تواند صدای زیادی ایجاد کند. لوله اسپیرال به دلیل ساختار گرد و مارپیچی خود، لرزش کمتری دارد و در نتیجه، سیستم HVAC شما آرام تر خواهد بود.
  • مصرف انرژی کمتر: كانال/لوله اسپیرال به دلیل محيط كمتر سايز معادل با كانال چهارگوش همان سايز خود، باعث کاهش اصطکاک در جریان هوا می شود. این امر منجر به کاهش مصرف انرژی می شود.
  • هزینه کمتر: در مقایسه با كانال چهارگوش مستطیلی، كانال/لوله اسپیرال مقرون به صرفه تر است. دلیل این امر، هزینه کمتر تولید به دليل ورق مصرفي كمتر،توليد با سرعت بالاتر و نصب سريع تر كانال/لوله اسپیرال است.

مزایای كانال چهارگوش مستطیلی

براي توليد كانال هاي چهارگوش صنعتي برخلاف كانال هاي اسپيرال نياز به دستگاه ها و ماشين آلات توليدي ارزان تري هست. و همچنين نياز به كارگر با تخصص و مهارت كمتري مي باشد.و تمامي اتصالات از قبيل زانوها،سه راه ها،تبديل ها و... نسبت به اتصالات كانال گرد ساخت بسيار راحت تري دارند.

انتخاب مناسب

به طور کلی، اگر می خواهید كانال كشي پروژه سیستم HVAC خود را به طور کارآمد و با کمترین هزینه اجرا کنید، لوله/كانال اسپیرال گزینه بهتری است. و همچنان اگر به كانال كشي سیستم HVAC نیاز دارید که در محیط های سخت تر کار کند و انعطاف پذیری از نظر اجرا و سرعت نصب بیشتری داشته باشد، كانال هاي اسپيرال نسبت به كانال هاي گالوانيزه چهارگوش مستطیلی گزینه بهتری است.