انتخاب يك طراحی خوب براي سيستم کانال كشي گرد/اسپيرال و چهارگوش می تواند به معنای تفاوت داشتن بين يك سیستم کانال گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) باشد که به خوبی کار می کند و سیستمی که ناکارآمد است. عوامل زیادی در طراحی کانال کشی نقش دارند، از جمله درک ابتدا نیازهای خانه یا تاسیسات. سایر موارد - مانند اندازه کانال، تعادل فشار، و استفاده از تجهیزات کانال مانند اتصالات و جعبه‌های ترمینال - نیز بر عملکرد تأثیر می‌گذارند. كانال گرد با طراحی ضعیف و هوا بندي ضعيف می تواند بازده هر سیستم HVAC را تا 40 درصد کاهش دهد.

يك طراحی کانال مناسب تنها در صورتی قابل تاييد است که بتواند دماي گرمایشی و سرمایشی فضای داخلی به درستي انجام شود. یک نقشه كشي از سیستم توزیع هوای ساختمان باید برای نشان دادن محل قرارگیری کانال ها و دريچه ها و سایر تجهیزات، با طول همه كانال ها به وضوح نشان داده شود. انتخاب و اندازه تجهیزات تهویه مطبوع برای خانه ها در کتابچه راهنمای S از طرف پیمانکاران تهویه مطبوع آمریکا (ACCA) مشخص شده است. این راهنما روش‌هایی را برای استفاده از اطلاعات مربوط به داده‌های دمنده، جریان هوا و اندازه اتاق برای تعیین اندازه کانال مناسب بیان می‌کند.

یک مورد مهم در طراحی کانال، تعادل فشار طرح کانال است. اگر فشار فن بیشتر از افت فشار سيستم كانال كشي باشد، جریان واقعی هوا می تواند از جریان طراحی فراتر رود. در این مورد، بسته شدن جزئی دمپرهای گرد يا چهارگوش متعادل کننده، که جریان هوا را کنترل می کنند، نياز هست تا سرعت جریان هوا به مقدار مورد نظر برسد که تجهیزات كانالي برای کنترل آن طراحی شده است. كه در غير این صورت باعث می شود سیستم در هنگام کار نویز داشته باشد و صدا ايجاد كند و کنترل آن سخت تر شود.

در اصل هدف طراحی کانال هاي چهارگوش و گرد تعیین حجم هوای مورد نیاز براي هر فضاي ساختمان مسكوني/اداري و... می باشد. به عنوان مثال، ارتفاع هر کانال سرمايشي-گرمایشی باید تعیین شود و اگر بازده انرژی مورد نظر هدف اصلي است، کانال های گرد و كانال هاي اسپيرال بهترین انتخاب هستند. همچنین، سقف ها می توانند فضا را برای کانال ها محدود کنند و بسته به ساختمان، ممکن است به کانال های عمودی نیاز باشد. انتخاب طرح کانال و منابع کانال بستگی به ساختار دارد. برای مثال، آزمایشگاه‌ها به سیستم‌های اگزاست يا اگزوزی نیاز دارند که فشار بالایی دارند و به فیلترهایی برای کاهش نشتی نیاز دارند.

طراحي يك سيستم كانال كشي جزييات زيادي دارد. معمولاً لازم است با دستورالعمل های ACCA مشورت کنید یا از پیمانکاران با تجربه در زمينه طراحي و ساخت كانال هاي انتقال برای انتخاب منابع کانال هواي مناسب و اطمینان از نصب مناسب کمک بگیرید. علاوه بر این، هنگام در نظر گرفتن معیارهای طراحی کانال کشی، محل تاسیسات مانند لوله کشی، ارتباطات و خطوط برق و فضای مورد نیاز برای دسترسی باید در نظر گرفته شود. هنگامی که یک سیستم کانال HVAC به درستی طراحي و اجرا شود، به طور موثر و بی صدا عمل می کند.

مجموعه سپهر تهويه مي تواند براي شما كارفرمايان و مهندسين گرامي سيستم هاي كانال كشي را براساس نرم افزار هاي روز مهندسي طراحي و همچنين تجهيزات و ابزارآلات روز دنيا توليد نمايد.

آدرس:تهران-شهريار,ميدان جهاد ابتداي بلوار شورا كوچه خزايي پلاك 60

09100900610

09100900620

02165274739

مهندس شعباني