با توجه با اينكه دستگاه هاي فن سانتريفيوژ جز تجهيزات مهم و ضروري براي كاربردهاي صنعتي هست بنابراين
عملكرد مناسب و قابل قبول یک فن سانتریفیوژ از توانایی آن در كاركرد با محیط های مختلف صنعتي براي تهویه ناشی می شود. با استفاده حداکثری از انرژی جنبشی ايجاد شده توسط فن هاي سانتريفيوژ، این سیستم ها می توانند با استفاده از چرخش پروانه هوا را به حركت در بيارند.

نیروی گریز از مرکز چیست و چگونه آن را در فن هاي سانتريفيوژ به كار ببريم؟

اولین قدم در درک نحوه عملکرد این دستگاه های تهویه، درک مفهوم نیروی گریز از مرکز است.  
 
در مورد فن سانتريفيوژ يا فن گریز از مرکز، این نیرو با هوا که به لطف چرخش پره ها به سمت داخل کشیده می شود، برهمکنش دارد. در حالی که اینرسی باعث می شود هوا در حین جابجایی یک خط مستقیم را دنبال کند، حرکت چرخشی فن باعث تغییر جهت آن می شود و به سمت خارج از محور مرکزی عمل می کند.  
 
با این حال، نیروی گریز از مرکز تحت تأثیر عوامل متعددی است. اولا، حجم هوا، که به طور قابل توجهی بر طراحی فن و تیغه تأثیر می گذارد. شکل حلزوني دستگاه می‌تواند بر عملکرد کل سیستم و مقدار هوایی که می‌تواند در عملیات‌های سنگین تحت شرایط چالش‌برانگیز جذب و خارج کند، تأثیر بگذارد.  
 
در نهایت، هرچه سرعت چرخش / تعداد دور در دقیقه بیشتر باشد، نیروی گریز از مرکز بیشتر خواهد بود و بر اصل کار فن و کیفیت تهویه تأثیر می گذارد.

کاربردهای اصلی فن سانتریفیوژ  در چه محيط هايي هست؟

برای پاسخ به این سوال، باید صنایع و زمینه‌هایی را که این سیستم‌های تهویه به دلیل توانایی آن‌ها در كنترل جریان هوا و سطوح فشار مختلف در آن اعمال می‌شوند را، تجزیه و تحلیل کنید.  
 
كاربردهاي صنعتی :

فن های سانتریفیوژ را می توان برای انجام فرآیندهای صنعتی که نیاز به انتقال سیال یا تخليه، دود، بخارات، گرد و غبار، مواد شیمیایی و ذرات معلق دارند، استفاده کرد. این آلاینده‌ها می‌توانند عملکرد ماشین‌آلات را به خطر بیاندازند و همچنین بر رفاه اپراتور تأثیر بگذارند. علاوه بر این، فن های محوری به طور گسترده در صنایعی مانند تولید شیشه، تولید فولاد، تاسیسات هسته ای و صنعت کاغذ و آشپزخانه هاي صنعتي استفاده می شوند.
 
کشاورزی :

 فراتر از کاربردهای صنعتی و تجاری، فن های سانتریفیوژ نقشی اساسی در کشاورزی دارند. در واقع، آنها می توانند به طور موثر سطوح رطوبت پایدار را در انبارهاي خشک کن و ذخیره سازی حفظ کنند و در نتیجه کیفیت محصولات انبار شده را تضمین کنند.

چرا انتخاب یک فن سانتریفیوژ نسبت به فن آكسيال برتري است؟

وقتی نوبت به انتخاب مناسب ترین مدل فن و تخليه برای نیازهای کسب و کار شما می رسد، تصمیم بین فن هاي محوری (آكسيال) و فن های گریز از مرکز (سانتريفيوژ) است. در این مورد، مقایسه بین این دو راه حل مهم است تا متوجه شويم بهترین سيستم تخليه هوا براي صنعت کدام است.
 
انتخاب فن در درجه اول به الزامات و شرایط خاص بستگی دارد. در برخی شرایط، تصمیم از پیش تعیین شده است و امکان انتخاب فن محوری به جای فن سانتريفيوژ يا گریز از مرکز وجود ندارد. فن های سانتریفیوژ دارای قابلیت فشار قابل توجهی بالاتری نسبت به فن های محوری هستند که آنها را برای محیط ها و صنایع خاص مناسب تر می کند.  
 
با این حال، در اینجا ویژگی های اصلی فن های سانتریفیوژ آمده است:
 
طراحی: مكنده يا دمنده های سانتريفيوژ بسیار قوی تر هستند، این ویژگی آنها را برای نيازهاي صنعتی و کارهای سنگین عالی می کند.

نویز: اگر به دستگاهي علاقه مند هستید که صدای کمی تولید کند، فن هاي سانتريفيوژ يا همان گریز از مرکز بهترین انتخاب هستند. و برعکس، مدل‌های آكسيال يا محوری معمولاً پر سروصدا تر هستند.

انواع مدل ها: فن هاي سانتريفيوژ در اندازه ها و مدل های مختلف موجود هستند که با جهت گیری تیغه ها برای مقابله و انتقال موثرتر با هوا متمایز می شوند. مانند فن هاي سانتريفيوژ بكوارد و فوروارد و راديال

کنترل دما: فن هاي سانتريفيوژ می توانند هوا و سیالات با دمای بالا را جابجا کنند، در صورتي که فن های آكسيال با توجه به اينكه اكثرا موتور در مركز هست قابليت جابجابي هواي دماي بالا و گرم را ندارند.