کانال اسپیرال يا كانال مارپيچ

کانال اسپیرال يا كانال مارپيچ براي سيستم کانال‌کشی به طور کلی مقرون‌به‌صرفه است. زیرا می‌توان آن را با ورق هاي فلزي نازكتري نسبت به كانال هاي گرد سنتي به دليل دارا بودن درزهاي مارپيچ مه باعث استحكام فوق العاده مي شوند ساخت.

از کانال اسپیرال برای انتقال حجم هاي زیاد هوا از یک نقطه به نقطه دیگر، مورد استفاده در گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC)  استفاده می‌شود. می‌توان از آنها در ساختمان‌های مسکونی یا تجاری استفاده کرد. یک کانال اسپیرال یا گرد به‌طور معمول از فولاد گالوانیزه (برای مصارف عمومی) که از پرکاربردترین انواع کانال می‌باشد و گاها آلومینیوم (برای مناطق مرطوب) یا استیل (برای مصرف درمحیط‌های بهداشتی یا محیط‌هایی با کاربری‌های خاص) ساخته می‌شود. کانال اسپیرال فولاد گالوانیزه - این متداول‌ترین نوع کانال اسپیرال است. این یک گزینه سبک وزن و مقرون‌به‌صرفه است. کانال‌های فولادی گالوانیزه دارای یک پوشش روی است که از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند.

موارد استفاده كانال هاي اسپيرال

از كانال هاي اسپيرال به دليل قيمت مناسب و توليد سريع مي توان در راه اندازي و تجهيز كارخانجات صنعتي و صنايع غذايي , كانال هاي اسپيرال هواي كلين ها و داروسازي هاي , كارخانجات چوب بري و نجاري جهت تخليه و انتقال خاك اره و گرد غبار هاي حاصل از برشكاري , تهويه سالن هاي ورزشي و ... استفاده نمود.

كانال هاي اسپيرال مي توانند هزينه هاي كانال كشي را 10تا 20 درصد نسبت به كانال كشي گرد و سنتي كاهش دهند.

از كانال هاي اسپيرال مي توان در طول هاي بالاتر از 1متر و تا حداقل 6 متر توليد نمود كه همين امر تعداد فلنج و ساپورت را در صورت وضعيت نهايي پروژه كاهش مي دهد.