فن سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران

فن سانتریفیوژ و يا همان اگزاست فن رستوران يك از تجهیزات اصلی در سیستم تهویه مطبوع رستوران هستند که برای افزایش کیفیت هوا و تهویه مناسب فضا استفاده می‌شوند.باید این هواکش توانایی ان را داشته باشد تا تخلیه هوا به میزان ۸ الی ۱۲ بار در ساعت را انجام دهد. 

در تعریف کلی فن سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران باید گفت:

  1. یک دستگاه مکانیکی است که برای ایجاد جریان هوای مصنوعی و افزایش جریان هوا و فشار هوا براي از بین بردن بوهای ناخوشایند و بخارات چربي در فضا استفاده می‌شود.
  2. این دستگاه با استفاده از پره‌های چرخان، هواي نا مطبوع را جمع‌آوری و به سمت كانال هاي توزیع هوا هدایت می‌کند و با عبور از فيلترهاي موجود بوهای ناخوشایندرا از بین می‌برد.
  3. سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران به بهبود  توزیع هوا، افزایش تهویه و ایجاد محیطی راحت و خنک در رستوران کمک می‌کند.همچنین باعث میشود محیط راحت و خوشایند برای مشتریان و کارکنان ایجاد شود. با استفاده از فن سانتریفیوژ و يا اگزاست فن، می‌توان به بهبود تهویه، توزیع هوا و کیفیت هوا در رستوران کمک کرد.

دسته بندی

  • سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران با پروانه بكوارد يا خم به عقب (Backward Curved):  یک نوع فن مرکزی است که برای افزایش جریان هوا و از بین بردن بوهای ناخوشایند در فضا استفاده می‌شود. پروانه بكوارد خم به عقب به شکل پره هاي خمیده به عقب طراحی شده است که  توانایی ایجاد فشار بالا و جریان هوای قوی را دارد. این نوع فن به دلیل طراحی  خاص پروانه‌های خم به عقب، بسیار کارآمد و کم صدا است و مناسب برای استفاده      در محیط‌هایی مانند رستوران‌ها است.

سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران از بدنه و پروانه تشكيل شده است كه این فن ها از جنس ورق فولادي سياه ساخته می شوند که تماما بصورت جوشی می باشد و بالانس آن بعد از اتمام جوشکاری توسط دستگاههای تمام اتوماتیک انجام میشود. در بدنه آن نیز از همین ورق اما با ضخامت مناسب تر استفاده میگردد، همچنین بعد از تمام شدن برش کاری و جوشکاری ان با رنگ الکترواستاتیک تمام قطعات مربوط به دستگاه پوشانده میشود. این رنگ الکترواستاتیک به کار رفته باعث مقاومت بالا در محیط باز در مجاورت نور خورشید و باد و باران میشود.

  • سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران با پروانه خم به جلو (Forward Curved):  اگزاست فن سانتریفیوژ فوروارد در زمانی که حجم هوای ثابت و افت فشار یکسان است مورد  استفاده قرار میگیرد اما معمولا بخاطر تولید اسانتر و قیمت تولید شده ی کمتر قیمت نسبت به اگزاست فن های دارای پروانه بکوارد ارزانتر هستند ولی ایراد بزرگی که دارند، تیغه های این پروانه فاصله ی کمی دارند که سبب میشود هوای خروجی از آن آغشته به مقدار زیادی چربی و دود باشدچون فاصله تیغه ها با چربی پر میشوند و پس از گذشت مدت کوتاهی کارایی ان بسیار پایین میاید و نهایتا از کار می افتد.و عملا استفاده از اين نوع فن ها به هيچ عنوان براي اگزاست و تخليه هواي چرب رستوران ها پيشنهاد نمي گردد.

برای جلو گیری و برای رفع این عیب باید پروانه اگزاست فن فوروارد ماهانه بوسیله ی مواد مخصوص و به وسیله افراد دارای تخصص تمیزگردد، که این هزینه زیادی را به کارفرما این عمل وارد میکند و میشود گفت اصلا امکان پذیر نیست. بنابراین به لحاظ فنی سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران از مدل فوروارد اصلا توصیه نمیشود.

ساختار فن سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران :

دستگاه هاي سانترفيوژ و يا همان اگزاست فن از بدنه يا حلزوني،پروانه،موتور الكتريكي،پايه دوبل و لرزه گير تشكيل شده اند.كه اين تجهيزات در كنار هم هوای الوده را از محیط رستوران به خارج هدایت میکند. 

مفاهیم دیگری که در سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران باید از ان اگاهی داشته باشید سطح دبی در هوای خروجی است که با توجه به قدرت موتور، ظرفیت سیستم و مدل پروانه تعیین میگردد  و جهت انتخاب برای فضا های کوچک و بزرگ مقیاس کلی میباشد. مفهوم بعدی روش استفاده در ساختن شان است که از جنس بدنه تا جنس فن اهمیت دارد که معمولا از آهن،آلومنیوم و فولاد ضد زنگ است.

سیستم انتقال قدرت موتور به پروانه در سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران از طریق دو روش کلی صورت میگیرد که روش اول شامل شفت مستقیم و يا دايركت می باشد و روش دوم استفاده از فولی و تسمه است.

عملکرد و سیستم انتقال نیرو به دو صورت کلی در اگزاست فن ها انجام میشود

  1. سیستم های غیر مستقیم فولی و تسمه: در سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران به منظور انتقال قدرت از موتور به پروانه‌های فن استفاده می‌شود. در این سیستم‌ها، موتور و پروانه‌های فن به وسیلهٔ یک فولی و یا تسمه به یکدیگر متصل می‌شوند. این روش‌ها برای انتقال قدرت از موتور به پروانه‌های فن به کار می‌روند و از لحاظ عملکرد و کارایی مشابه هستند اما در نوع اتصال و انتقال قدرت متفاوت هستند.
  2. سیستم های مستقیم (دایرکت درایو) : در سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران هم به برای انتقال قدرت از موتور به پروانه‌های      فن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم‌ها، موتور و پروانه‌های فن به طور مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند. 

این  دو روش‌ برای انتقال قدرت از موتور به پروانه‌های فن به کار می‌روند و از لحاظ عملکرد و کارایی مشابه هستند اما در نوع اتصال و انتقال قدرت متفاوت هستند.

نتیجه گیری

فن سانتریفیوژ و اگزاست فن رستوران به طور کلی يك تکنولوژی مهم در صنایع مختلف از جمله صنعت رستوران هستند. این تکنولوژی به طور کلی برای اهداف مختلف در رستوران‌ها استفاده می‌شوند که در این مقاله به توضیح کاربردهای این  تکنولوژی در رستوران‌ها پرداختیم و از انها برای بهبود کیفیت مواد غذایی، تهویه مناسب و راحتی مشتریان استفاده میشود و در نهایت باعث رضایت مشتری میشود. همچنین هوای محیط را سالم تر  و مورد استفاده تر می‌کنندو نیز استفاده صحیح از این دستگاه‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی رستوران‌ها کمک کند، و بازده کاری را افزایش داده که همین باعث کسب درامد بشتر و رضایتمندی بیشتر میشود.

 

مجموعه سپهرتهويه آمادگي خود را خدمت كارفرمايان و مهندسين گرامي براي طراحي و ساخت دستگاه هاي سانتريفيوژ و اگزاست فن رستوران ها و آشپزخانه هاي صنعتي اعلام مي دارد.جهت مشاوره و خريد شما عزيزان مي توانيد با شماره هاي 09100900610----09100900620----02165274739  و يا به صورت حضوري به آدرس تهران ،شهريار ميدان جهاد بلوار شورا كوچه خزايي پلاك60 مراجعه بفرماييد.